3 september 2022

Super Friday trok ruim 90.000 bezoekers

Dag 1 van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix op Zandvoort was Super Friday. Deze dag is een voortvloeisel van de Jumbo Max Verstappen Fandag, die in de jaren voor de Dutch Grand Prix onder de vlag van de supermarktketen werd georganiseerd en altijd zeer druk bezocht waren. Ook nu waren ruim 90.000 bezoekers vrijdag naar Zandvoort gekomen.

Deze eerste van drie dagen DGP gold ook als een goede ‘generale repetitie’, al was de drukbezochte bewonersdag op donderdag ook al een goede maatgever gebleken. De bezoekersstromen op vrijdag verliepen volgens de organisatie geheel naar verwachting. Het grootste deel van de bijna 95.000racefans kwam met de trein. De NS zette gedurende de dag extra treinen in om alle bezoekers goed op te vangen. Ook reizen met de fiets en touringcar was populair.

Feest voor iedereen

De organisatie had flink geïnvesteerd in entertainment voor jong en oud, zowel op als naast de baan was er van alles te doen. Zo traden Antoon, Emma Heesters, Mental Theo en, als surprise act, Guus Meeuwis op. In de zogenoemde ‘fanzone’ was veel te beleven voor jong en oud. Op de baan reden behalve de Formule 1 ook de Formule 2, Formule 3 en Porsche Cup hun eerste trainingsronden. Dit jaar konden bezoekers het racespektakel ook weer ‘ouderwets’ vanuit de duinen bekijken, iets wat vorig jaar vanwege corona niet mogelijk was.

Mooie samenwerking

Sportief directeur Jan Lammers: “We zijn erg enthousiast dat alles vandaag goed is verlopen. Prachtig om Zandvoort weer oranje te zien kleuren en meteen weer dat feestelijke gevoel te ervaren. Het is ook uniek dat de vrijdag zo populair is. Mooi dat we dit zo kunnen doen door de samenwerking met Jumbo.” Lammers memoreerde ook de bewonersdag voor 14.000 mensen die op 1 september plaatsvond. “De lokale betrokkenheid is heel groot en we kunnen dit alles niet doen zonder support van de Zandvoorters”, geeft Lammers aan.

Om de toegankelijkheid van het evenement verder te bevorderen zijn er verschillende programma’s opgezet voor kwetsbare groepen. Zo is er bijvoorbeeld een ‘special care platform’ voor mensen met een handicap op een van de mooiste plekken van het circuit en kunnen kansarme en gehandicapte kinderen en vluchtelingen ook naar het evenement komen middels het ‘Grid Kids’ programma.

Bijna 95.000 bezoekers kwamen vrijdag naar Super Friday | Foto: Dutch GP
Deel dit: