16 december 2021

Boutique Hotel Margretha; authentiek, chic, modern en duurzaam

Aan de Zeestraat 62 wordt de laatste hand gelegd aan het luxueuze Boutique Hotel Margretha. Het monumentale pand in neorenaissancestijl stamt uit 1896 en is aan de buitenkant geheel gerestaureerd en vanbinnen gemoderniseerd. Veel Zandvoorters kennen het pand vooral als het voormalige roemruchte en donkerbruine Café Oomstee.

Tot kort voor de verbouwing was in het pand Café Friends van Lola Rugebregt gevestigd, dat in de zomer 2019 verhuisde naar de Haltestraat. Het pand was toen al eigendom van Harry Holsboer, de vader van Lola. “Er was domweg geen toekomst meer voor een café in de Zeestraat. Het ligt te veel buiten de route voor het uitgaanspubliek en bovendien was overlast voor de buurt een groot probleem. Daarom is het idee voor een hotel ontstaan”, aldus Holsboer.

Historische elementen

Afgelopen februari ontvouwde Harry in deze krant zijn plannen voor het project. Het moest een luxueus viersterrenhotel worden met een monumentale uitstraling en een modern interieur waarbij alle historische elementen bewaard zouden blijven. Bovendien stond duurzaamheid bij de ontwikkeling voorop. Is dat gelukt?

Harry Holsboer: “Als ik alle reacties moet geloven is dat zeker gelukt. De gevel verkeerde in erbarmelijke staat. Die is inmiddels volledig in oude luister hersteld en aan de hand van oude foto’s hebben we de originele overkapte veranda gereconstrueerd. Binnen is vrijwel het gehele interieur gestript en zijn zes hypermoderne hotelkamers rond de thema’s architectuur, racing green en het oude Zandvoortse strand gerealiseerd; drie boven, drie op de begane grond en allemaal met terras en/of balkon. De aanwezige historische accenten zijn daarbij zoveel als mogelijk bewaard gebleven.”

Energieneutraal

“Alle muren, de vloeren en het dak zijn tochtdicht gemaakt en maximaal geïsoleerd. Op het dak bevinden zich 28 zonnepanelen die er in combinatie met een warmtepomp voor zorgen dat het hotel volledig energieneutraal geëxploiteerd gaat worden. We verwachten zelfs enige overcapaciteit.”

Vanwaar de naam Boutique Hotel Margretha? “Een Boutique Hotel is een hotel met een eigen karakter dat niet is aangesloten bij een keten. En Margretha is de naam van mijn moeder die als eerste heeft willen investeren in het hotel. Via Google leerde ik vervolgens dat Margretha in het oud Grieks ‘parel’ betekent en in het Babylonisch ‘dochter van de zee’. Dat kon ik niet negeren. Onze slogan is sindsdien ‘Parel aan Zee’ en het logo bestaat uit een schelp en een parel.”

Volautomatisch

Het hotel is voorzien van tal van moderne snufjes. Gasten ontvangen na reservering een pincode waarmee ze na aankomst zelfstandig kunnen inchecken. Bij binnenkomst van de hotelkamer gaat eerst het licht gelijkmatig aan en vervolgens openen de gordijnen volautomatisch… Voor het ontbijt en diner gaat het hotel samenwerken met verschillende plaatselijke ondernemers en het is de bedoeling om die samenwerking in de toekomst door middel van een app te automatiseren.

De opening van Hotel Margretha is vanwege de geldende maatregelen verplaatst naar begin januari. “We hebben lang gehoopt om rond de Kerst open te gaan, maar dat heeft weinig zin onder de huidige omstandigheden. Afgelopen week hebben familie en vrienden ‘proefgeslapen’ en we zijn nu bezig om de laatste puntjes op de i te zetten. Hopelijk zijn eind volgende maand de maatregelen zodanig versoepeld, dat we een feestelijke opening kunnen organiseren. Ook zijn we vastbesloten om een open dag te houden, want ik word voortdurend benaderd door Zandvoorters die benieuwd zijn hoe het er nu in hun voormalig stamcafé van binnen uitziet”, aldus de kersverse hotelier Harry Holsboer.

Tekst: Piet Bom

Deel dit: