3 november 2021

Koude training & Winterzwemmen

Boost je immuunsysteem met de eeuwenoude veilige en beproefde ‘Russische methode’ bij Walrusclub Zandvoort. Je maakt kennis met een korte en krachtige blootstelling aan de helende kou van de zee aan het Zandvoortse strand, onder professionele begeleiding van instructeur/coach koude training & winterzwemmen Remy Draaijer.

Vanaf de jaren 60 is er in Rusland wetenschappelijk onderzoek verricht naar de werking van koudebaden op de gezondheid. Naar schatting doen 1,5 miljoen Russen aan winterzwemmen in clubverband en kent elke stad in Rusland, Oekraïne en Siberië zijn eigen Walrusclub.

Veiligheid en gezondheid hebben bij de ‘Russische methode’ de eerste prioriteit. Uitsluitend met een warm lichaam ga je het water in, bij voorkeur na een gedegen fysieke warming-up. De blootstelling aan de kou is kort en krachtig. Even dompelen heeft al een grote impact.

Voordelen

Bij de juiste dosering kou krijg je een verhoging van levensenergie (vitaliserend). Andere voordelen zijn dat het verjongend werkt, je stofwisseling verbetert, je immuunsysteem activeert (aanmaak extra afweercellen) en het werkt ontstekingsremmend. Tevens is het goed voor je hart, longen, bloedvaten en zenuwstelsel. En het kan tot gewichtsverlies leiden, werkt als anti-depressie middel en nog veel meer.

Lichaamstypen

Er zijn 3 lichaamstypes, de pinguïn (luchttype), de zeehond (vuurtype) en de Walrus (aardetype). De pinguïn heeft een dunne huid en heeft het snel koud, de zeehond is warmbloedig en is koudebestendig en de Walrus heeft een isolerende vetlaag en kan daarom het beste tegen de kou. De tijdsduur van blootstelling aan de kou is gebaseerd op lichaamstype, algehele conditie, vet percentage, beginner of gevorderde, de watertemperatuur en hoe je je op dat moment voelt.

Veiligheid

Voordat een deelnemer van de Walrusclub gaat beginnen met de koude training/winterzwemmen wordt er eerst een afspraak gemaakt voor een intake. Hier worden een aantal vragen gesteld en de veiligheidsregels voor deelname grondig doorgenomen. Benieuwd of koude training/winterzwemmen geschikt is voor jou? Neem dan contact op met Remy Draaijer van Health Improvement.

www.healthimprovement.nl

Deel dit: