12 augustus 2021

Herinneringen aan de Grand Prix in Zandvoort – deel 2

In aanloop naar de Dutch Grand Prix begin september maken we in de Zandvoortse Courant ruimte vrij voor Zandvoorters die in het verleden een of meerdere Grand Prix’s op het circuit hebben bijgewoond en daar prachtige verhalen over kunnen vertellen.

Deze week de herinnering van Ruud Sandbergen: “Vanaf 1958 heb ik alle Grand Prix-races meegemaakt.”

Ruud Sandbergen is in 1956 met zijn ouders in Zandvoort komen wonen. “Mijn vader was adjudant bij de politie en in die hoedanigheid ook verantwoordelijk voor alles wat er gebeurde rond het circuit. Het was dus heel normaal dat ik als kind gratis naar binnen mocht. Zo ging dat toen. Die eerste race zal ik nooit vergeten. Die werd gewonnen door de Engelsman Stirling Moss.”

Vanaf dat moment was de kleine Ruud verslaafd aan de autoracerij. “Ik heb voor zover ik me kan herinneren alle Formule 1-races bijgewoond. Sommige op uitnodiging, maar ik heb ook vaak genoeg kaarten gekocht. In de begintijd mocht je overal gewoon vrij rondlopen, je kon de coureurs bij wijze van spreken aanraken.”

Handtekeningen

Ruud heeft in de loop der jaren boeken vol foto’s van alle merken raceauto’s verzameld, waaronder BRM, Ferrari, Porsche, Cooper, Ford, Maserati, Brabham en McLaren. En natuurlijk foto’s van alle coureurs die ooit op Zandvoort hebben gereden, waarvan de meeste met handtekening. “Het was toen niet zo als nu dat renners in een merkenteam zaten. De meeste coureurs kochten een raceauto veelal bij fabrikanten, nieuw of van een jaar oud. Ze verdienden hun geld door wekelijks in heel Europa wedstrijden te rijden buiten de Formule 1. Racen was gewoon hun baan.”

Over de (on)veiligheid toen weet Ruud ook van alles te vertellen. “De rijders zaten in een metalen chassis boven op de benzinetank. En er waren ook modellen waarin magnesium zat verwerkt. Was wel lekker licht, maar ook super brandgevaarlijk.”

Ruud geniet als hij praat over de Grand Prixs van vroeger. “Als kind zat ik bij de padvinders. En een aantal van onze groep kreeg een heel verantwoordelijke taak, namelijk berichten vanuit de pitstraat afleveren in het perscentrum. Dat deden we per fiets. Dat soort dingen herinner ik me nu ik me weer ben gaan verdiepen in de races van vroeger.”

Waar hij ook met plezier aan terugdenkt is dat de raceauto’s werden klaar gemaakt in diverse garages in het dorp. “De pits op het circuit stelde in de beginjaren nog niets voor. Dus weken de teams uit naar Garage Davids in de Engelbertsstraat, waar nu Dirk van der Broek zit, de DAF-garage in de Brederodestraat en in een garage waar nu Bruna zit. Daar werden de auto’s ook aan de pomp afgetankt. Op het circuit gebeurde dat met een melkbus. Daar stonden geen benzinepompen.”

Ruud herinnert zich ook een aantal Nederlandse coureurs die aan een Formule 1-race hebben meegedaan. “Carel Godin de Beaufort was in 1962 de eerste Nederlandse rijder die punten haalde voor het WK. Ook Gijs van Lennep heeft goede wedstrijden als Formule 1-coureur gereden. Hij werd gesponsord door Hoogeboom Bewaking.

Een bijzondere band had Ruud met coureur Wim Loos, met wie hij in de klas heeft gezeten. “Ik herinner me dat we samen een spreekbeurt hebben gehouden over autosport. Hij was voorstander van racerij en ik zogenaamd tegen. Het was in ieder geval een succes. Wim was een heel talentvolle coureur. Helaas is hij in 1967 op 21-jarige leeftijd tijdens een race op Francorchamps verongelukt.”

Ook bij de tot nu toe laatste race in 1985 was Ruud Sandbergen aanwezig. “Niki Lauda won, Alain Prost werd tweede en Ayrton Senna derde”, somde hij zonder aarzelen op.

De komende Grand Prix gaat Ruud thuis voor de televisie bekijken. “Dan zie je het toch het beste.”

De hele serie verhalen is terug te lezen onder het kopje Herinneringen aan de Grand Prix in Zandvoort

Deel dit: