8 september 2021

De naam ‘Zandvoort’ ging de hele wereld over

Het werd een weekend waarin alles samenkwam. Ondanks alle uitdagingen van de afgelopen maanden werd het een ongekend feest. De prachtige beelden van Zandvoort gingen de wereld over en de organisatie kreeg een dikke pluim.

De Formule 1 van Zandvoort, of officieel de ‘Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix’, kan een groot succes worden genoemd. In aanloop naar het evenement was er genoeg om over te mopperen, maar tijdens en vlak na het evenement was er nauwelijks een wanklank te horen. Overal klonken complimenten voor de organisatie. Of het nu ging om de strakke verkeersoplossingen (slechts 2% van de circuitbezoekers kwam per auto), de soepele doorstroming van reizigers die per trein (circa 23.000 per dag) of per fiets (circa 24.000 per dag) kwamen of over de organisatie binnen het circuitterrein.

Opstartproblemen

Toch verliep niet alles vlekkeloos. Daags voor het evenement ging de gemeente nog behoorlijk de mist in met de uitgifte van doorlaatbewijzen. Menig dorpsgenoot zat vergeefs te wachten op de post, waardoor op de laatste dag voor het evenement nog een korps aan vrijwilligers werd opgetrommeld om te helpen de laatste doorlaatbewijzen thuis te bezorgen. Later kon worden vastgesteld dat het een van de weinige opstartproblemen is geweest voor de bewoners.

Op de vrijdag bleek dat door de grote menigte de coronamaatregelen niet overal even goed konden worden nageleefd, wat landelijk veel verontwaardiging opleverde. Er werd goed op geanticipeerd want de dagen daarna verliep dat al een stuk beter. Logischerwijs bleef de kritiek op het toestaan van een dergelijk groot evenement aanhouden, maar die was vooral gericht op de overheid. Binnen de huidige regels hebben de Dutch Grand Prix-organisatie en de gemeente er alles aan gedaan om de menigte te managen.

Uiteindelijk sprak de (inter)nationale pers vol lof over Zandvoort en het race-evenement en gingen er prachtige, zonnige beelden van Zandvoort de wereld over. Ons dorp lijkt de komende jaren verzekerd van een vergrote naamsbekendheid. Dat Max Verstappen zaterdag in de kwalificatie de pole position opeiste en zondag ook nog eens de race wist te winnen, maakte het sprookje helemaal compleet.

In de krant van deze week blikken we terug met vier pagina’s aan fotocollages. Ook spreken we met een aantal hoofdrolspelers, te weten burgemeester David Moolenburgh, Dutch Grand Prix-directeur Robert van Overdijk en Zandvoort Marketing-directeur Lana Lemmens.

Deel dit: