16 juli 2022

Circuit Zandvoort bereidt zich rustig voor op Dutch Grand Prix

De Dutch Grand Prix organisatie werkt rustig aan de tweede editie. Er is één verschil ten opzichte van vorig jaar: Daar waar de organisatoren op het laatste moment te horen kreeg dat het evenement door kon gaan, is het nu al ruim van te voren bekend. Toch blijft algemeen directeur Robert van Overdijk realistisch. Het gaat volgens hem allemaal goed, maar het is zoals hij het zelf zegt “belangrijk dat we met beide voetjes op de grond blijven”.

De directeur doelt op onder meer de contractverlenging met de Formule 1 organisatie (FOM) over 2024 en 2025. “Het is echt geen abc’tje. We zijn een private onderneming en afhankelijk van onze sponsors”, vertelt Van Overdijk tijdens de media update, afgelopen vrijdag op het circuit. Lovende woorden had hij over voor de gemeente Zandvoort, die als enige overheid achter de Dutch Grand Prix lijkt te staan.

Waar de DGP nu aan werkt, is onder meer de duurzaamheid. Zo wil de DGP naar een autoloos evenement waarbij het publiek gebruik moet maken van het openbaar vervoer en de fiets. Daarnaast blijkt uit de eigen cijfers dat het evenement voornamelijk wordt bezocht door mensen in de leeftijdscategorie 35 tot 54 jaar. Volgens Van Overdijk is het een familie-evenement en dat blijkt ook wel uit de geboden activiteiten op het terrein zelf.

Waar men eerst is uitgegaan van één podium op het festivalterrein, wordt nu gekozen voor kleine podia verspreid over het terrein. “Op die manier willen we het publiek spreiden”, zegt Van Overdijk. Daarnaast zal de organisatie ook het entertainment aanbieden vlak voor de tribunes zelf, zoals het afgelopen jaar het geval is geweest. Doel is om het evenement zo veilig mogelijk te organiseren en daar horen de toestanden zoals die in Oostenrijk zijn gebeurd niet bij, benadrukte hij nog.

DRS nog vraagteken

Sportief directeur Jan Lammers meldde dat het nog onduidelijk is of de DRS gebruikt kan gaan worden in de Arie Luyendykbocht. Lammers zegt dat dit te maken heeft met stuiteren van de coureurs in de wagens, zoals dat vooral bij Mercedes duidelijk het geval is geweest. “Het gaat vooral om het onder controle houden van deze problemen, als de achtervleugel van de wagens open kunnen gaan in de bocht zelf”, aldus Lammers.

Deel dit: